Monday, August 2, 2010

Karya 5 Minit

Andai 5 minit ini dapat ku luangkan sebelum ajal,
Izinkan aku untuk memeluk erat satu talian kasih-sayang,
Izinkan aku mendakap mesra cinta tulus kurniaan dari tuhan,
Izinkan aku menyesakkan nafasku dengan esak tangis tulus,
Dari seorang teman dalam kedaifan cinta...



Andai 5 minit ini dapat ku luangkan sebelum ajal,
Izinkan aku memegang kitab suci, sesuci kalimah ciptaan tuhan,
Izinkan aku mengalirkan jernih air mata dalam basahan taqwa,
Izinkan aku mengalunkan bait-bait indah kalimah zikrullah,
Hanya memuji Allah,penduga cinta sebenar...


Andai 5 minit ini dapat ku luangkan sebelum ajal,
Izinkan aku berlari kecil mengejar cinta ayah dan bonda,
Izinkan aku melepaskan setiap lelah dilema dalam pelukan ayah,
Izinkan aku mengukir senyuman tanda bersyukur punyai bonda yang sabar,
Izinkan aku meluahkan rasa kepuasan dalam meniti kehidupan,
Di bawah teduhan kasih-sayang mereka...


Andai 5 minit ini dapat ku luangkan sebelum ajal,
Izinkan aku mengatakan betapa bersyukurnya aku sebagai khalifah,
Peneraju kehidupan dalam dunia yang sementara,
Andai Allah benar-benar memberikan aku masa,
Sebagai peringatan sebelum ajal ku tiba,
Andai itulah takdir, penentu segala,
sebagai peringatan,
Jangan sia-siakan waktu yang berharga....


Mushesa

No comments:

Post a Comment